Ontspanningstherapie

Ontspanningstherapie Veghel, stress symptomen de baas

Gezond oud worden willen we toch allemaal? Langdurige stress symptomen zijn ongezond : hartkloppingen, vermoeidheid, overspannenheid.

Met ontspanningstherapie leert u stress symptomen en onrustige gevoelens in uw lijf ontdekken. Ontspanning beïnvloedt uw (pijn)klacht en lichamelijke stress symptomen positief.  Gespannenheid kan zowel lichamelijk (onrustige gevoelens) als mentaal (gedachten) zijn. Verhoogde gespannenheid en stress symptomen zijn onnodig en kosten heel veel energie. Mogelijk dat u dit herkend.

Ik gebruik verschillende methoden om u bewust te maken, te leren onderzoeken, te ontdekken, te leren voelen. Enerzijds is het normaal dat u gedachten hebt en dat u in bepaalde situaties gestrest reageert. Anderzijds is het tijd om er wat aan te doen op het moment dat u er last van hebt.

Herkent u zichzelf in het verhaal van "te veel denken" (piekeren), stress symptomen: veel (spier)spanningen en pijn, dan is het nú tijd en ga aan de slag: leer (spier)spanning herkennen en leer hiermee flexibel omgaan.

Ontspanningstherapie helpt effectief om (meer) bewust te worden van wat er bij u aanwezig is op dit moment: “Is er sprake van gezonde (spier)spanning of is er te veel?” "Doen, voelen en ervaren!"

Naast bewustwording is het doel om de kwaliteit van uw (adem)beweging te verbeteren. Door te oefenen ontdekt u, hoe en op welke manier u de gespannenheid de baas kunt worden. U leert om uw (spier)spanning te regelen en te verminderen, alsof u de volumeknop terugdraait en het volume zachter zet. Dit oefenen we via aandacht, lichaamshouding, beweging en ademhaling. U kunt uw zelfcontrole oefenen, ga zelf achter het stuur zitten en voel u minder machteloos. Wellicht heeft u ook ervaren dat de medische wereld in de vorm van medicijnen en ingrepen u geen of onvoldoende verbetering hebben gegeven. Verminderen van stress symptomen leidt tot een verbetering van uw functioneren en verhoging van uw welbevinden.

.

Doel

Word stress symptomen de baas en ervaar meer plezier.

Kunnen werken en functioneren is het doel!

Word een blijer mens met meer energie

Werkwijze

therapie Timmermans in Veghel daar leert U ontspannen: word uw stress symptomen de baas. Helpt bij chronische pijn, stress, burn-out, overspannenheid

We gaan samen op zoek naar de oefening waarbij u het beste kunt ontspannen. Dit doen we twee tot vier behandelingen. We oefenen in verschillende houdingen

(liggend, zittend of staand), zodat U ervaart in welke houdingen U het beste thuis in uw eigen omgeving kunt oefenen. Ik varieer graag met mindfulness oefeningen en ademoefeningen en U krijgt de eerste keer de opdracht mee om thuis aan de slag te gaan.

Na maximaal zes behandelingen weet U met welke methode en in welke houding u het beste ontspant. Weet dat herhaling en tijd nodig zijn om te kunnen veranderen, te leren, het is een ontwikkelingsproces; “It takes time”. Elke behandeling stemmen we af hoe het met u gaat, hoe het gaat met oefenen en onderzoeken we welke manier het beste bij U past. Mogelijk is oefenen met de InnerBalance App of Biofeedback zinvol om meteen tijdens de sessie bij te sturen. Overleg met de huisarts, andere hulpverleners is altijd mogelijk en soms wenselijk in uw veranderproces.

Wanneer de (pijn)klacht hetzelfde blijft of er geen duidelijke ontspanningsreactie is, dan zijn hier vaak redenen voor. Ik zie heel regelmatig veel onrust in het lijf, "heel erg je best doen, oordelen over jezelf: "Ik kan het niet/ het lukt nooit". Dit zijn voorbeelden van redenen van zowel gedachten als van lichamelijke stressreacties (zweetreactie handen, gespannen spieren, koude handen, veel zuchten, slikken, een versnelde ademhaling).

Voor wie?

Ontspanningstherapie is net als ademtherapie geschikt voor dezelfde doelgroep (zie ademtherapie). Daarnaast is ontspanningstherapie ook geschikt voor mensen die bewust leven en onnodige stress symptomen willen leren (her)kennen en hierbij begeleiding zoeken. (Dan zijn twee sessies voldoende).

Bewust zijn en kunnen ontspannen draagt bij aan je gezondheid; het is goed om zo nu en dan te vertragen en tijd te nemen voor herstel.

•last van spanningsklachten, gejaagdheid

•burn-out

•stress

•hartkloppingen