Bewust bewegen

Waarom bewust bewegen?

Het doel is om weer vertrouwen te krijgen in je lijf met zachtheid voor jezelf. Word bewust en leer de ruimte voelen binnen je lijf, binnen jezelf, zodat je stilstaat en voelt wat jíj nodig hebt, wat jíj wilt. Dit om weer energiek en goed in je vel te zitten. Leren leven vanuit je hart.

Dit is bewegen vanuit de combinatie vanuit de klassieke bewegingstherapie verrijkt met plezierige bewegingsvormen zoals Basic Body Awareness, dansante fysio, Kundalini en Yin yoga therapie. Dit zijn eenvoudige bewegingen in lig, zit en stand. We bewegen op een rustige en aangename manier met of zonder muziek. Je kiest zelf hoe je de oefeningen uitvoert en hoe je ze gaat toepassen in je dagelijkse leven. Het gaat niet om hoe het er uit ziet, maar wel om wat het je brengt, want jij bent jouw expert over je lijf. Door geduldig en tegelijkertijd nieuwsgierig te zijn, veel te herhalen, de tijd te nemen, verbeter je stap voor stap je houding en de kwaliteit van bewegen. Bewust bewegen gaat altijd in combinatie met het oefenen van balans en ademhaling.

Voor wie? Als je problemen hebt met bewegen of je (tijdelijk) niet meer durft of kunt sporten (zelfstandig of in de sportschool)Je zit helemaal vast of hebt weinig energie door een burn-out of langdurige pijn.

Wij gaan samen oefenen op een rustige manier, om zo te ontdekken dat bewegen wel mogelijk is, aangepast aan jouw lijf en op jouw manier. Het is vooral de bedoeling dat je bewegen als soepel en licht ervaart. Mild en met aandacht. Doordat je meer contact krijgt met je lijf en gevoelens, leer je beter doseren en je mogelijkheden herkennen. Je gaat de natuurlijke bewegingen binnen je lijf herontdekken zodat de energie en de ademhaling weer stroomt. Net als bij een waterval: het water beweegt en stroomt vanzelf. Ook al klinkt dit misschien nu nog als onmogelijk.

Kortom, bewust bewegen is geschikt voor iedereen die moeite heeft met (intensief) bewegen of sporten. Tegelijkertijd ben je ook welkom voor een sessie als je feedback wilt over jouw houding, jouw manier van trainen, dansen of bewegen.

Als je jezelf herkent in de bovenstaande beschrijving kom dan zeker langs en hervindt jou vertrouwen in je lichaam en ervaar wat je wel kunt.

Je kunt een individuele sessie plannen of je kunt deelnemen aan een groep (maximaal zes personen). De groep beweegt op woensdagochtend van 9.15 – 10.15 en van 10.30 – 11.30 uur.

Het werkt ondersteunend om samen met anderen te bewegen; het geeft (h)erkenning en je kan je aan elkaar optrekken. Het motto tijdens het bewust bewegen is ‘plezier en lichtheid’. Er wordt niet hardgelopen, het is geen conditietraining en het is niet prestatiegericht. We bewegen op de inspiratie en flow van de dag met bewustwording van wat je doet, hoe je het doet en wat je neigingen en overtuigingen zijn. Veel voorkomende gedachten zijn: ‘Je moet het voelen, want anders heeft het geen nut. Doorgaan, niet aanstellen of zeuren’. Je mag vanaf nu gaan voelen wat jou blij maakt en wat jij hier voor nodig hebt.

De ademhaling is de sleutel en elke beweging, hoe klein ook, rijdt op de stroom van de ademhaling. Tijdens Bewust Bewegen ligt de focus op ‘goed zorgen voor jezelf’, zodat je voelt wat er in jou leeft, wat jou beweegt en dat je ervaart wie je bent. Vanuit zachtheid, blijdschap en dankbaarheid naar jezelf. Dit is steeds de uitnodiging.

Word je meer bewust van je valkuilen, niet helpende strategieën, je lichaam en je lichamelijke gewaarwordingen. Ervaar helpende strategieën die je kan toepassen binnen jouw mogelijkheden en grenzen.

    • Burn-out
    • Aanhoudende pijn
    • Gejaagdheid/ Onrust/ Spanning
    • Hoofdpijn
    • Hoge bloeddruk/ Hartkloppingen
    • Paniek/ Hyperventilatie
    • Piekeren
    • Osteoporose
    • Fibromyalgie
    • Slachtoffers van geweld of misbruik

Ben je nieuwsgierig geworden of wil je meer informatie, neem dan contact met me op.

Maak een afspraak

Neem hier direct contact met ons op voor het aanvragen van een (eerste) afspraak