Bewust bewegen

Waarom bewust bewegen?

Het doel is om weer vertrouwen te krijgen in je lijf met zachtheid voor jezelf. Word bewust en leer de ruimte voelen binnen je lijf, binnen jezelf, zodat je eens stilstaat bij wat jíj nodig hebt, wat jíj wilt. Dit om weer energiek en goed in je vel te zitten. Leren leven vanuit je hart.

Door een burn-out, langdurige pijn of problemen met bewegen durf of kun je (tijdelijk) niet meer sporten. Het lukt je gewoonweg niet meer om thuis te bewegen of er is een drempel om naar de sportschool te gaan. Wij gaan samen oefenen op een rustige manier, om zo te ontdekken dat bewegen wel mogelijk is, aangepast aan jouw lijf en op jouw manier. Wij gaan de natuurlijke bewegingen binnen je lijf herontdekken zodat de energie en de ademhaling weer stroomt. Net als bij een waterval: het water beweegt en stroomt vanzelf. Ook al klinkt dit misschien nu nog als onmogelijk.

Ik gebruik vele bewegingsvormen waaronder Basic Body Awareness en Yin yoga therapie. Dit zijn eenvoudige bewegingen in lig, zit en staand net als in je dagelijkse leven. We bewegen op een rustige en aangename manier. Je kiest zelf welke oefeningen je gaat toepassen, omdat jijzelf jouw expert bent van je lijf. Door geduldig te zijn, veel te herhalen, de tijd te nemen, verbeter je stap voor stap je houding en de kwaliteit van bewegen. Bewust bewegen gaat altijd in combinatie met het oefenen van balans en ademhaling.

De methode is geschikt voor diegenen die moeite hebben met (intensief) bewegen of sporten. In het bijzonder als je helemaal ‘vast zit’ of weinig energie hebt. Bijvoorbeeld bij burn-out, piekeren, fibromyalgie, hartkloppingen of paniek. Doordat je meer contact krijgt met je lijf en gevoelens, leer je beter doseren en je mogelijkheden herkennen. Het is vooral de bedoeling dat je bewegen als soepel en licht ervaart. Mild en met aandacht.

Als je jezelf herkent in de bovenstaande beschrijving kom dan langs voor een intake of individuele sessie. Krijg weer vertrouwen in je lichaam en ervaar wat je wel kunt.

We starten met een tot drie individuele sessies.  Als je dit fijn vindt kun je ook instromen in een kleine groep van 2 tot 4 personen. Zes bijeenkomsten zijn voldoende om zelf de weg naar het bewegen of het sporten weer te vinden. Het werkt ondersteunend om samen met anderen te bewegen; het geeft (h)erkenning en je kan je aan elkaar optrekken. Het motto tijdens het bewust bewegen is ‘plezier en lichtheid’. Er wordt niet hardgelopen, het is geen conditietraining en het is niet prestatiegericht. Het is wel bewustwording van wat je doet, hoe je het doet en wat je neigingen en overtuigingen zijn. Veel voorkomende gedachten zijn: ‘Je moet het voelen, want anders heeft het geen nut en doorgaan, niet aanstellen of zeuren’.

De ademhaling is de sleutel en alles is gericht op ‘goed zorgen voor jezelf’. Ik vind het belangrijk dat je ervaart wie je bent, met zachtheid, blijdschap en dankbaarheid naar jezelf. 

Word je meer bewust van je valkuilen, niet helpende strategieën, je lichaam en je lichamelijke gewaarwordingen. Ervaar helpende strategieën die je kan toepassen binnen jouw mogelijkheden en grenzen.

    • Burn-out
    • Aanhoudende pijn
    • Gejaagdheid/ Spanning
    • Hoofdpijn
    • Hoge bloeddruk/ Hartkloppingen
    • Paniek
    • Piekeren
    • Hyperventilatie
    • Fibromyalgie
    • Slachtoffers van geweld of misbruik

Ben je nieuwsgierig geworden of wil je meer informatie, neem dan contact met me op.

Maak een afspraak

Neem hier direct contact met ons op voor het aanvragen van een (eerste) afspraak